
Skinner hayvanlar üzerinde yaptığı deneylerde pekiştirilen davranışların gösterilme olasılığının çok yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Hayvanlar üzerinde yaptığı bu deneylerden yola çıkarak bilgiyi küçük birimler halinde sunan ve küçük adımlarla öğretim amaçlarına ulaşmayı hedefleyen bir öğretim makinesi tasarlamıştır. Bu öğretim makinesi programlı öğretimin başlangıcını oluşturmuştur.
Burada temel felsefe, öğretimin bireyselleştirilmesi ve hatanın en aza indirilmesi gibi iki önemli yeniliği gerektirmesidir.
Programlı öğretimin ilkeleri:
a) Küçük adımlar ilkesi
b) Etkin katılım ilkesi
c) Başarı ilkesi
d) Anında düzeltme ilkesi
e) Bireysel hız ilkesi
a) Küçük Adımlar İlkesi: Öğretilecek içerik mümkün olduğu kadar küçük parçalara ayrılarak, öğrenciye sunulmalıdır. “ Adım” ya da “ Madde” olarak isimlendirilen bu küçük bilgi parçaları basitten karmaşığa doğru sıralanır. Öğrencinin ilerlemesi küçük adımlarla olmaktadır.
b) Etkin Katılım İlkesi: Programla öğrenci arasında sürekli bir etkileşim vardır. Program öğrenciye her küçük adımda bilgi sunmanın yanında, bu bilginin öğrenilip öğrenilmediğini kontrol amacı ile devamlı soru yöneltir ve öğrencinin bu sorulara cevap vererek etkin katılımı sağlanır.
c) Başarı İlkesi: Yöneltilecek sorular öğrencinin cevaplandırabileceği güçlük derecesinde ve sunulan bilgi ile ilgili olmalı, ipuçları verilmelidir. Hata ve başarısızlıktan kaçınılmalıdır.
d) Anında Dönüt İlkesi: Öğrenciye, vermiş olduğu cevapların doğru olup olmadığı hakkında anında geri bildirim verilir. Böylece öğrenci bir sonraki maddeye geçmeden önce, bir önceki konunun sorusuna vermiş olduğu cevap hakkında bilgi sahibi olur.
e) Bireysel Hız İlkesi: Öğrenci için zaman bakımından bir sınırlama yoktur. Her öğrenci kendi hızına göre ilerler. Böylece çabuk ilerleyen öğrenciler yavaş ilerleyenleri beklemek zorunda kalmaz.
Programlı öğretim tekniğinde öğrenci belirlenen hedef ve davranışlara kendi algı hızı ile bireysel bir çalışma sonucunda ulaşmaktadır. Programlı öğretim araç ve yöntemleri programlı öğretime göre hazırlanmış kitap ve programlı öğretim makinelerini ve bilgisayar destekli eğitim araç ve yöntemlerini kapsamaktadır.
Kaynak: Data Yayınları KPSS kitabı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder